محل تبلیغات شما

وقتی دعوت شدم مشتاق بودم که خدمت شما برسم ،خوشحال هستم .شما در دنیای غریبی دارید کاربزرگ می کنید ولی همانطور دکتر هم اشاره کردند این کارها سطح لغزندگی اش را دارد .یک حرفی در جامع شناسی است که می گوید:تمام تلاش قدرت ها از تبدیل نهضت ها به نهاد هاست »یعنی جریان های سیالی که می تواند در همه عرصه ها حادثه درست کنند آن را سازمانی وکنترل ومدیریت کنند ودر اختیار بگیرند وبیشترین فشارها بر روی خیریه هاست ودر جامعه ای که مسئله تاریخی آن خیلی جمعی است نتوانسته به جایی دست پیدا کند .در شرایط متناقضی در حال زیست هستیم ،ی نمی خواهم بحث کنم !ولی مجبور هستم از ت بگویم ،ما جامعه ای داریم که ت حاکم است .ت نماد امر خیر بوده است ولی اکنون نماد قدرت شده است .به همین دلیل امر خیر دچار یک حادثه وبی معنایی شده است.همین که خواستید موسسه ای را ثبت کنید گفتند این است ولاغیر .شما حق دخالت ندارید همین که ما می گوییم .این دردسر عظمیی است که در جمهوری اسلامی داریم  ودنیای دیگر ندارند .در نیورک میهمان دوستی که رئیس دانشکده نیویورک بود، بودم وقرار بود به سمیناری در دانشگاه نیویورک بروم ، در آن شب بمن گفت من را بعنوان  رئیس دانشکده علوم انسانی نیویورک انتخاب کردند گفتند باید آماده شوی برای گرفتن پول مردم را دعوت کنی .گفتم کاری ندارد می روم یک سخنرانی می کنم می گویم پول بدهید!!!گفتند به این سادگی نیست باید بیوش شوی .باید توضیح بدهی که چگونه این کار را انجام می دهی وبمن یاد دادند ودر شب مهمانی من 5 میلیون دلار برای دانشکده پول جمع کردم .تمام پول هایی که در دانشگاه نیو یورک مصرف می شود توسط آدم های خیر تأمین می شود .آنجا طرف را انتخاب کردند ،گفتند متعهد هستی پول خودت را خودت در بیاوری .وبا مردم وخیرین وکسانی که به دلیل کار خیر انجام می دهند ،چانه بزنی .در دانشکده حقوق  دانشگاه کاشان،زدن مجسمه خیرچه ماجرایی درست کرد وبه بدن مجسمه خیرچقدر شلیک کردند .ما یک مشکل بنیادی برای تعریف امر خیر در کشور داریم .که وظیفه آدمی مثل من در علوم اجتماعی است که در این زمینه وقت بگذارد وتعریف جدید ارائه دهد .تعریف کلاسیک برای امور خیر ،تعریف کافی نیست . تعریف کلاسیک برای امر خیر، به سرعت می چرخد وبه اینکه مثل همین که در کاشان است هر شب آبگوشت بخوریم پول بدهیم به مسجد وکتیبه عوض کنند .یک کتیبه کافی است چه ومی دارد هی عوض کنید .کلیسای نتردام پاریس که آتش گرفته بود یک تابلو که زنگ جنگ تمام شد گذاشتند سر جاش ما صبح تا شب کتیبه می کشیم پایین ومی بریم بالا .برای اینکه امر خیر را بد تعریف کردیم یک بار خیر کاری انجام می دهد وآن تاریخی می ماند .ماباید در افکار عمومی ،فضا ها من معلم جامع شناسی فیلسوف وامثالهم یک تعریف جدیدی از امر خیر که مقتضیات جامعه جدید ایران را ارائه دهد واین هم باید از شهر کاشان وقوع یابد چون تاریخ خیریت وخیر گرائی ودیگر شناسی را به آن توجه می کرده است واین را کاشان شناسان باید بحث کنند که این منطق با بقا کاشان واثر گذاری کاشان چیز مهمی است که کمتر بدان توجه می کنیم .شهری است که در آن بهائیت ،زرتشتی ،یهودی وشیعه اصلی هم رشد می کندواین مهم است .در جای دیگر چنین توانایی در شهر وجود ندارد .بهائیت که یک پدیده جدید ضد دین گرائی دنیای مدرن ایران است حاشیه کاشان رشد می کند .این توانایی شهر کاشان را باید اعلام کرد .این قصه ی خیر خواهی که توأم با دگر خواهی باشد .گاهی خیر خواهی می تواند تبدیل به امرخودخواهانه شود آقای دکتر گفتند که چه کنیم که خیر خواهی دچاریک منفذگرایی ومافیا نشود ،مشروط به اینکه صفت دگر خواهی داشته باشد .اگر خیر خواهی دگرخواهی در آن باشد هیچوقت اجازه فروپاشی نخواهد داد .مدارس غیر انتفاعی همه ی اساس وبقا آنها خود خواهی ومنفعت طلبی من» است  .درست است که غیر انتفاعی  است ولی منفعت را کسانی می برندکه آن را تاسیس کردند .اگر موسسه یا نهادی که درست می کنیم خیرخواهانه ولی دگرخواهانه باشد ، واین دگر را باید تعریف کرد .دربحث موسسات خیریه باید یک مفهوم شناور در دیگر خواهی داشته باشیم .چون دیگر می تواند دیگر مستضعفین مستمندان  باشد ،می تواند نباشد .تجربه درس خواندن من از سال 67 در آمریکا این است که در آنجا تا رفتید به سراغ شما می آیند وسئوال می کنند : تو که آمده ای ( از دینت هم سئوال نمی کنند) جایی می خواهی بروی رفتار آنها اصلا" استعماری نیست بلکه کاملا" خیر خواهانه است ودیگری متکثروجود دارد. که قبلا" در کاشان وجود داشته است .مثلا در نذورات خود این زمین را نذر می کنیم برای که . ولی کارخیر اگر قرار است اینگونه باشد در واقع همان طور که جمهوری اسلامی انجام می دهد همه هم آبگوشت وشله زرد می پزیم اگر بخواهیم این وضع عوض شود تعبیر جدید از خیر خواهی است ودر جایی است که بنیه تاریخی وجود دارد ودوم خیر خواهی دگر خواهانه است ودگر خواهانه متکثر است واین تکثر آن را باید گذاشت روی آن افرادی که در آن نهاد کار می کنند دنبال پیدا کردن موضوعات آن باشند .زمانی در خمس مصارف متعدد دارد گفتند 8 مصرف ولی مصارف آن می تواند 1000 تا باشد .پیش مجتهد می روید می گوید این را هم بگذار جیب خودت و خودت هم از آن مستضعفین هستی خمس می دهی ولی چیزی را برای خودت بردار هرکاری می خواهی بکن .درمورد خمس آنقدر سخت نیست مقداری به خودت واگذار می کنند .پیدا کردن مصداق برای مصرف خمس در شهر ما سخت است  در حالی که مصادیق آن در عمل پیدا می شود .اگر تعریف سخت گیرانه برای دیگری نکنیم دیگری در موقعیت های مختلف آنجاست که حرف این است که بنیادی یا نهادی می خواهد باقی بماند باید در ساعت تکثرش نیز فکر کند .امکان تکثرش را نه فقط زنجیره ای ( مثل فروشگاه زنجیره ای ) بلکه در جهت تکثر کار کرددر آن صورت امکان بقا پیش می آورد .مشروط به اینکه چیز دیگری اتفاق بیفتد که تقریبا" پژوهش هم بما کمک می کند .به این پژوهش نگاه می کردم جالب بود .دو سه نکته مهم در پژوهش بود .یکی این است که جامعه ای که شما در آن کار می کنید جامعه ی پر مسئله ی اجتماعی نیست .راه حل ها این است که مسائل اجتماعی وجود دارد غلط است وآخرگزارش ،ولی در خود گزارش نشان می دهد که در آنجا مشکلی وجود ندارد جامعه ای که فساد ،طلاق بالا ،اعتیاد بالا،خانواده های بی سرپرست ،منازعات درون خانواده این مسائل در آن منطقه نیست .فکر می کنم سمپل خوبی انتخاب کردید .مشکل بنیادی ندارد .در تهران مسئله طلاق یک مسئله فراگیر زیادی است اینجا شما طلاق ،اعتیاد و. کم است واوباش هم در آن نیست .این جالب بودن نه اینکه شما دارید آن را کنترل می کنید بهر حال این منطقه جامعه ای است که مشکلات فراگیر وبحبوحه ندارد .در صورتیکه جامعه اجتماعی کوچک که تازه تاسیس یافته وبا توجه به دوگانه است باید مشکلاتش زیاد باشد یعنی باید ی ،طلاق،روابط جنسی باشد این پژوهش جالب است باید چند روز در آن منطقه بچرخم که چرا در آن فساد ،ی وقتل وغارت،ی نیست .در صورتیکه 140 نفر آن افغان هستند .جامعه دو گانه ای در دست داریم که مشکلات آن کم است باید دید چه اتفاقی افتاده است ؟ 10/36

ددر مقایسه با واحد های دیگر کاشان اینجا خیلی خوب است وآسیب های آن پائین است .

-آمار اینطور هست ولی از منظر بیرون که نگاه می کنیم خیلی مصداق نداشته باشد

دکتر آزاد: برداشت فرق می کند ،در رومه می نویسند که دیشب یک جوان را کشتند وکسی کاری نکرد ورسانه ها هم فیلم گرفتند ،اسم این را می گذارند بی اخلاقی جامعه ایرانی نیست این کسی بد ساخت می کند .شما در واقعیت اجتماعی خود کسی به چیزی دست بزند کسی چیزی نمی گوید .چیز هایی را رسانه باز نمایی می کند ودر شرایط منحصر بفرد هم اتفاق می افتد .مجموعه کلیشه هایمان در مورد مردان ون ایرانی ،جامعه درهم ریخته فرو پاشیده وپر حادثه می بینیم .پژوهش این را نمی گوید .بنظر من چیز مهمی است که شما جایی مستقر شدید که مشکلاتی نیست که یقه ی شما را بگیرد .مثلا" اگر ایدز وجود داشت ، ن خیابانی بود،اگر مردان لات وجود داشت ،تمام انرژی بنیاد شما برای این بود که آن را تغییر بدهد .شما در جایی رفتید که مشکلات آنچنان دست وپای شما را بگیرد نیست که دائم پلیس را صدا کنید این فکت مهمی است که بستگی اجتماعی وجود دارد چیزی که در پژوهش وجود دارد بحث مراودات خانوادگی خیلی مهم است .همه پژوهش می گوید رضایتی که دارند حدود 96 درصد ،ارتباطات خانوادگی خیلی بالاست گسسته 6 در صد است کم آن درصد است .56 در صد خوب به بالا است .حمایت خانوادگی دو درصدو10 درصد کم است و87 درصد حمایت خانوادگی وجود دارد .سرمایه خانوادگی وحمایت های عاطفی خانواده زیاد است.  فاقد مشاجرات 50 درصد است .32در صد کم است و6 در صد زیاد است .جالب است در آن منطقه نهادی بعنوان خانواده عمل می کند.خیلی جاها در بخش های اجتماعی خانواده کار نمی کند خانواده نیست وغائب است هم از نظر طبقاتی وهم از نظر موقعیت محلی می توان بسط داد.در محل زندگی من تهران در محله فرمانیه ،اطراف آن پاسداران ،کامرانیه، چیذر و بالای آن نیاوران است .دقیقا" 5 منطقه فرهنگی اجتماعی ،که در چیذر ونیاوران خانواده غالب است در کامرانیه وپاسداران افول کرده است .منکه می خواهم ت گذاری فرهنگی کنم باید در جایی خانواده را وارد کنم ودر جای دیگر به خانواده کنش وعمل بدهم شما در جایی مستقر هستید که خانواده در آن حضور دارد وکنش گری می کند وقتی خانواده کنش گری می کند با همه مشکلاتش کمتر است.وقتی خانواده کنش گر است به دولت به وبه نیروی امداد کمتر نیاز دارید ،چون همه کار را از طریق خانواده می توانید انجام دهید.البته من نمی گویم خانواده هیچ مشکل ندارد مشاجره وجود دارد ولی اصالت،هویت ورسالت،حمایت، تعهد خانوادگی وجود دارد که درجای دیگر وجود ندارد.نکته سوم ،چیزی که آفت درست می کندوشما با آن مشکل خواهید داشت ،حدّ فردی است چون با جامعه ای روبرو هستید که خانواده هست مشکلات حقوقی بزرگ نیست ولی مشکلات در حدّ ریز در حال بروز است وافسردگی ،اضطراب ، استرس به نظر زیاد نیست ولی دارد زیاد می شود مثلا" استرس 10 درصد ،16 درصد متوسط است .اضطراب 7 درصد زیاد و8 درصد متوسط است .وافسردگی 14 درصد است .جامعه ای دارید که به لحاظ ساختاری نسبتا" خوب است ولی سطح کل کنش گری اش دچار مشکل است .اگر این بیماری ها به 20 در صد برسد یعنی یک پنجم ویک چهارم ویک سوم دچار شوند این منتقل به خانواده می رسد وخانواده را می ترکاند ومی برد درساختار اجتماعی نابسامانی شکل می گیرد.بعضی جاها که این اتفاق افتاده برای اینکه این کنش فردی بالا رفته است وخانواده را از هم پاشانده وساختار اجتماعی دچار شکاف ونابسامانی کرده است .  این ساحت دوگانه بود.دراین ساحت سه گانه بود در آنجا باید تبیین کنید آن خیری که مورد نظر است به سمتی ببرید که کارهایی انجام دهید .من با روان شناسان مخالف هستم که مسائل را فردی می دانند ولی درمانی از نوع روان کاوانه وروانشناسانه نیاز دارید که ضرورت مهم نیاز است که باید درمان شود .حالااین درمان چگونه است که جامعه ما را از بیماری جدا می کند .

قسمت دوم سخنان دکتر رنانی

قسمت اول سخنان دکتر رنانی

سخنان آقای سید محمد بهشتی در 27 دی 1395

خیر ,خانواده ,ولی ,یک ,وجود ,جامعه ,است که ,در آن ,که در ,می کند ,جامعه ای

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گنجینه ها